אתר זה משתמש בקובצי Cookies כדי להבטיח שתקבל את החוויה הטובה ביותר באתר שלנו. קראו את מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש.
במהלך המסע במדבר מגבש עם ישראל את יסודות השקפתם האמונית והלאומית. מערכת יחסים עדינה ומורכבת מתפתחת בינם לבין הקב"ה. רצף של מקרים ותגובות, חטאים, תלונות, עונשים ומגפות הם המיישרים את עקמומיות הדעות ושיבוש הערכים.
קרח יוצא בהכרזה שנראית לכאורה ליברלית ונאורה:
"…רַב לָכֶם, כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם השם וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל השם?"
נראה שבתרבות שבה אנו חיים היינו מאמצים חזק את קרח, מחבקים אותו, ובאים לעזרתו. קרח מציג תפיסה שוויונית אחדותית המעמידה את כל עם ישראל בשוויון מול הקב"ה וממילא כיצד ייתכן להפלות בחלוקת התפקידים בין אחד לשני.
עוד יותר מוזרה היא תשובתו של משה. במקום לדבר כמו פוליטיקאי שקול, ל"גהץ" מושגים ולתרץ תירוצים, בוחר משה להתעמת ישירות מול הנאורות הקרחית ולהכריז: "לא כולם קדושים. לא כולם זהים. ישנם דרגות ומדרגות גם בתוך עם ישראל. יש מובחרים יותר ויש פחות". ובלשונו של משה:
"וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַעה' אֶת אֲשֶׁר לוֹ וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ יַקְרִיב אֵלָיו".
ננסה להבין את פשר הדבר. כל מערכת, בעלת מגמה ומטרה, יוצרת מעין אורגניזם אחד בו מגויסים הפרטים לטובת הכלל. לדוגמה: גוף האדם מורכב מאיברים שונים ומגוונים היוצרים מערכת אחת. ללא ספק, חשיבותם של האיברים אינה זהה. ישנם איברים חיוניים יותר וישנם פחות. ישנם איברים שחסרונם רק מגביל וכאלה שבלעדיהם אין חיים.