אתר זה משתמש בקובצי Cookies כדי להבטיח שתקבל את החוויה הטובה ביותר באתר שלנו. קראו את מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש.
משה רבנו מקהיל את עם ישראל ומצווה אותם בשם הקב"ה: "אלה הדברים אשר צוה השם לעשות אותם". שישה ימים לעשות מלאכה וביום השבת לשבות ממלאכה. מיד עולות בפנינו שתי שאלות בפשט התורה: האם יש ציווי מהתורה לעשות מלאכה בימות החול? ואם נאמר שהציווי אינו על עשיית מלאכה אלא על שביתה ממלאכה, נשאלת השאלה השנייה: הרי משה רבנו הקדים בדבריו ואמר אלה הדברים שהקב"ה ציווה "לעשות אותם". והרי, בשבת יש ציווי על מניעת עשייה.
מבאר הרב יעקב פרץ שליט"א: התשובה לכך שהציווי על עשיית מלאכה שמדובר פה היא מלאכת המשכן. משה רבנו מצווה את ישראל שישה ימים לעשות את המלאכות הנצרכות לצורך הכנת המשכן. וביום השבת לא לעסוק במלאכת המשכן. מכאן יש ראיה ברורה לְמה שחז"ל הורונו, שהמלאכות האסורות בשבת הן המלאכות שנעשו לצורך הכנת המשכן. ואם כך נוסף לְמה שנמסר למשה רבנו שהמלאכות האסורות בשבת הן מלאכות הכנת המשכן, רואים אנו שזה ממש פשט התורה שנמסר בפרשת ויקהל.